Nasveti za uspešno delo osebnega asistenta
Osebni asistent je uporabnikova podaljšana roka, nadomestne noge – oseba, ki mu omogoči, da se lahko ukvarja s stvarmi, ki si jih želi in so mu v življenju pomembne. Pripravili smo vam nekaj uporabnih nasvetov za uspešno delo osebnega asistenta.
Namen osebne asistence je ohranjanje in povečanje dostojanstva ljudi, da navkljub oviranosti ostanejo v lastnem domu in znanem okolju ter pri tem dobijo dovolj podpore, da lahko živijo čim bolj samostojno življenje. Gre za pomoč uporabniku pri vsakdanjih opravilih, komunikaciji in pri premagovanju ovir. Osebna asistenca ni omejena zgolj na zasebno življenje osebe z oviranostmi znotraj štirih sten, temveč je namenjena tudi aktivnemu vključevanju uporabnika v skupnost prek izobraževanja, dela in zabave.
Delo osebnega asistenta prilagodimo posamezniku
Osebna asistenca je namenjena ljudem, ki so lahko slepi ali slabovidni, osebam s težavami v duševnem zdravju, tetraplegikom, paraplegikom in drugim. Potek dneva in dnevne rutine se zato med uporabniki razlikujejo. Do razlik prihaja predvsem v načinu življenja in obveznostmi, ki jih ima uporabnik tekom dneva. Osebni asistenti morajo zato svoje delo prilagoditi individualnim potrebam uporabnika.
Davor Knežiček, vodja usklajevalcev osebne asistence v Zavodu Brez ovir, svetuje: »Osebni asistenti naj svojo pomoč prilagodijo konkretnim potrebam posameznega uporabnika, njegovim sposobnostim, željam, pričakovanjem in življenjskim razmeram. Pomoč pri osebni negi, pripravi obrokov ali drugih gospodinjskih opravilih morda zadostuje enemu uporabniku, spet drugi pa bo potreboval še pomoč pri skrbi za hišnega ljubljenčka ali urejanju vrta. Asistenti pomagajo tudi pri izobraževanju ali na delovnem mestu, če je uporabnik zaposlen, in na potovanjih kot spremljevalci. Pomagajo pri sporazumevanju ali organizaciji dneva, odvisno od posameznega primera.«
Sposobnost razumevanja in spoštovanja
Osebni asistent je lahko kdorkoli, ki je polnoleten in je sposoben zadostiti zahtevam uporabnika. Za delo ga usposobi in priuči uporabnik sam, glede na lastne potrebe in želje. »Uspešen osebni asistent mora biti sposoben razumeti in izvrševati navodila. Zanesljivost, odgovornost, natančnost, prilagodljivost, odzivnost in potrpežljivost so lastnosti, ki jih asistent mora imeti, da spoštuje in izvršuje odločitve uporabnika,« priporoča Davor Knežiček.
Prav tako je priporočljivo, da je osebni asistent empatičen in veder – pretirano pesimističen človek bi lahko imel slab vpliv na uporabnika. V tem delu zato še posebej uživajo tisti posamezniki, ki radi pomagajo sočloveku. Uporabnik je načeloma asistentu tudi hvaležen za njegovo pomoč, ob tem pa osebni asistent občuti zadovoljstvo, saj takšno delo osmišlja njegovo življenje.
Osebni asistent se pri svojem delu srečuje z zelo osebnim delom, saj vstopa v zasebni prostor uporabnika, s katerim želi zgraditi odnos zaupanja in vzpostaviti pozitivno komunikacijo. Obenem pa se zaradi narave dela pogosto sooča tudi s fizičnimi obremenitvami, predvsem pri premeščanju uporabnika, ki lahko povzročajo težave s hrbtenico in druge zdravstvene težave. Več uporabnih nasvetov strokovnjakov, namenjenih tako asistentom kot uporabnikom, kako na delovnem mestu varovati zdravje osebnega asistenta, najdete na tej povezavi.